CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, July 29, 2008

Eeiiiii takutnya!!

Mari menghayati dan memahami situasi-situasi dibawah :

SITUASI 1:
"haa..makan cepat!!! mak njang dah datang tu.." kata seorang mak kepada anaknya.
maka dengan pantasnya si kecil ini menghabiskan nasinya dengan sepenuh aksi dan berkerutlah muka si kecil tersebut.. (garang betul mak sedara budak nih!!! =)

SITUASI 2 :

"alamak!! pak guard ada la..camner ni?? kantoi kubro la nanti.." monolog seorang penunggang semasa diatas motornya..

SITUASI 3 :
"Masukla..ntah ada apa dalam bilik tu..hantu2..heheheheheh.." , usik seorang kakak kepada adiknya...

SITUASI 4 :

"Anney..amik syafi ni..", kata seorang ibu kepada anaknya yang terlalu hiperaktif di dalam kereta..maka untuk mendiamkan anak tersebut, dikaitkan pula dengan abg bangla yang sedang tekun bertugas di stesen Petronas..kasihan, terbabit pula dalam hal yang sebegini.. =)

p/s: Situasi diatas adalah benar belaka.


Pernah anda terdengar atau terlibat dalam kes-kes sebegini?? Kalau ya jawapannya, mari kita fikir sekali lagi tindakan kita..


Perasaan takut mengatasi segala-galanya sehinggakan bolehlah diibaratkan perasaan tersebut sebagai pemangkin dalam mempercepatkan gerak laku diri kita..takut itu dan takutkan ini, segala-galanya berkaitan dengan perasaan takut..

Secara lumrahnya, Allah mengurniakan kita pelbagai perasaan, dan takut adalah sebahagian darinya. Dari kecil hingga besar, fikiran kita dipasakkan kukuh dengan perasaan ini selari dengan perasaan-perasaan yang lain. Namun, masalahnya akan berlaku seperti situasi-situasi diatas apabila dilebihkan perasaan takut tersebut kepada tempat yang salah..

Saya pun hairan, budaya kita sangat suka menakut-nakutkan kanak-kanak dengan hantu, waktu malam, hutan dan pel
bagai lagi yang kadang-kala membantutkan pemikiran dan
suasana mereka membesar..

Jadi, bagaimana ya kalau kita nak meletakkan perasaan takut tersebut pada tempatnya??Tak susah kalau kita dapat menerapkan perasaan takut pada tempatnya, maka kita akan lihat tiadalah masalah itu dan juga masalah ini. Tiada rasuah, tiada fitnah memfitnah, tiada anak-anak yang sanggup membuang ibu bapa mereka, politik negara bagus bangat(say no untuk pertelingkahan politik) malahan tiada lagi
kanak-kanak akan takut dengan "hantu".. =)

Saya analogikan seperti kewujudan mikrob-mikrob disekeliling kita. Seronoknya kita dapat makan dengan sudu mahupun tangan. If la, Allah buka hijab kita dengan dunianya, melihatnya sahaja membuatkan kita rasa seperti tak mahu makan. Takutnya dengan kewujudan mereka. Begitulah juga dalam situasi kita kat dunia yang sementara ni..

Terlupa bahawa Dia sentiasa memerhatikan setiap gerak detik & saat segala perbuatan kita, maka terlalailah sementara dengan dunia yang sementara ini..

So...camner nak pasakkan perasaan takut kepada Allah kepada yang kecil mahupun yang besar?? perlukah begini? "eeeiii..takutnya Allah (ganti takutnya hantu..)"=)

Mudah melafazkan tapi bagaimana dengan aplikasinya pula?Ya bermula dengan diri sendiri.. Saya sendiri, anda, kamu dan kita semua..that's better!!

:: Kerana aku insan biasa ::

Tuesday, July 15, 2008

Makhluk halus??

Bagaimanalah situasinya bila kita betul-betul melihat makhluk Allah ni??

Rimas juga saya memikirkannya..anda bagaimana pula?? Nak tak nak, benda-benda halus ni wujud dan ada pula disekeliling kita..Tak nak terima?? terpaksa jugalah kita terima..

p/s : Gambar diatas tiada kena mengena dengan tajuk ni!! harap maaf..

Makhluk halus?? bukan hantu jer..ada lagi makhluk halus yang lebih menakutkan dari hantu. Percaya tak? Sekadar berkongsi pengetahuan dan pengalaman.. Anda tahu tentang bakteria @ virus? Kalau ya,itulah yang sebenarnya saya maksudkan..

Biasalah bagi sesiapa yang belajar tentang makhluk-makhluk halus ni (Science actually) setiap kali masuk lab kena cuci tangan, buat practical dengan penuh berhati-hati, tak boleh main bantai jer..dapat result practical tak betul satu hal & satu hal yang lain pula ia adalah BERBAHAYA!!!!

Terkejut juga bila saya membaca lab manual yang diberi, antaranya ialah "sesetengah mikrob boleh memberi kesan kepada manusia jadi pastikan telah diberitahu oleh pembimbing makmal"..
Risau juga, memandangkan saya akan berkawan dengan makhluk Allah ni sepanjang 2 tahun lagi..Itu hanya saya ambil kira dalam lab, bagaimana pula mikrob-mikrob di luar lab. Demam selesema itu pun salah satu daripadanya.

Saya kongsi sedikit sebanyak pengalaman memandangkan minggu ini lab baru bermula..Itulah peri pentingnya sunah Nabi,membasuh tangan sebelum & selepas makan,membaca doa selepas bersin & kesemuanya berkait rapat dengan makhluk yang sedang kita bicarakan sekarang.

Banyak kelebihan makhluk ciptaan Allah ini dariapada keburukannya. Biarpun kecil tetapi memberi kesan yang mendalam terhadap suasana persekitaran. Mereka "PROACTIVE" terhadap sekeling mereka. Kita insan dan hambaNya lebih-lebih lagilah perlu bertindak lebih proaktif (muhasabah diri yang hina ini)..

Walauapapun badai yang mendatang, saya sudi menerima mikrob-mikrob ini sebagai "kawan" saya sepanjang hidup kerana "mereka" juga adalah hamba & ciptaanNya..

Nak tahu lebih banyak mengenai mereka, baca blog nih http://bakteriabaik.blogspot.com/

:: Aku Bernafas Kerana Allah ::

Tuesday, July 1, 2008

Nilam Puri!!!..I'm back!!

Alhamdulilah..bersyukur saya dipilih Allah untuk menikmati keindahan Kelantan selama seminggu ini. Bersama lebih 40 orang sahabat-sahabat dari KL & MPP JTK NP dengan membawa satu misi penting iaitu (fuhh nampak cam misi yang berbahaya jer) untuk sama-sama menjayakan MHS di Nilam Puri..

Terubat kerinduan di hati melihat keadaan di sekeliling..suasana yang masih seperti setahun lalu, jalan utamanya yang sesak dengan kenderaan, Masjid Kg Laut yang masih berdiri kukuh, gerai-gerai makanan panas masih kedapatan disana tetapi deretan gerai makanan terutamanya gerai Mokheng dah diruntuhkan. Masjid Nilam Puri yang mengalami sedikit perubahan & menjadikannya lebih luas untuk menampung jumlah jemaah yang semakin ramai.

Berlaku perubahan yang agak baik dari aspek infrasruktur APIUM NP. Pelbagai projek yang telah dijalankan & sedikit sebanyak dah merubah lanskap Nilam Puri. Perubahan yang bagus & khabarnya akan berlaku lebih banyak perubahan..Untuk pengetahuan semua sahabat x-NP, sebuah bas UM dah kedapatan disini..alhamdulilah satu nikmat kemudahan untuk adik-adik disini.

Tidak kurang juga dengan tenaga pengajar tetap APIUM NP yang masih 'maintain' seperti dulu. Ustaz Shukri, Ustaz Hazrul, Ustazah Fatimah, Ustaz Alwee, Ustaz Nasr Faroq, Ustaz Hassan.. kesemuanya menimbulkan kenangan yang nostalgik setahun yang lalu..indahnya Nilam Puri.
Pak cik guard & kak guard masih orang yang sama. Setia menjalankan amanah tugas dari dahulu hingga sekarang tanpa rasa jemu & bosan..

Begitulah sedikit sebanyak mengenai suasana Nilam Puri yang amat berbekas dalam hati saya. Moga keizzahan bumi tarbiyah yang pernah saya duduki selama 2 tahun lalu memberi kesan yang sama malahan lebih kepada adik-adik baru warga APIUM Nilam Puri sesi 08/09 pada kali ini..

Salam dari Kelantan..
Selasa, 1 Julai 2008,
11:07 am, BS 15,
APIUM Nilam Puri..

"JADIKAN IA SEBAGAI RUJUKAN & BUKAN SEBAGAI KENANGAN"