CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, March 20, 2010

Pengajaran di mana-mana!! believe me!

Semasa menunggu turn lampu traffic di Stesen Universiti, terpandang seorang lelaki..wahhh, hampir menyamai seseorang yang saya kenali!! Biasalah, kisah lama terungkit kembali. Sibuk bermain-main di benak fikiran. Otak mengarahkan untuk kembali mengingati kisah silam..


Ahh..rupa-rupanya kisah tragis berada di kedudukan yang pertama!! Kisah-kisah lain di rangking kedua, ketiga dan seterusnya.. Saya belum men'delete'kan ingatan tersebut..hmmm, itu pun sekiranya saya mampu ;)

Terasa bahang..hangatnya tangan ini. Hangat lagi hati ini.. Satu jer kesalahan, takkan itu pun berkira sangat. Menghilangkan semua perkara baik yang telah dilakukan..

"For those who are not completing ur work, stand up!!"..hmmm, beranginnya sir hari nie..me?? yeay happy !! siapla..

"Kamu, Hidayah!! done ur work??"

" Yes sir"..

"Let me check.." hahahaha orang siap dah la, nak check apa lagi (rungut dalam hati)

"ok..ok..hmmm, how about this?? U r trying to cheat me??"

"hmmm, soklan mana sir"sudah..mengelabah seluruh badan!!

"no 59??"..aiseh, camner leh tertinggal plak nie..

"saya dah siapkan..", "then, kenapa tak ada jawapan??"soalnya..

"ok, everybody..nampaknya ur friend is trying to cheat me..so, sumer berbaris dan pergi ke bilik Cikgu Lan (ohh tidak, itu cikgu disiplin..)

Ahh geramnya bukan kepalang..1 jer..1 jer la!! kawan yang lain ada yang tak jawab langsung, buku pun tak dibawa..tdk pula dikira langsung.

Saya mengepalai barisan ke bilik guru disiplin..

"Cikgu Lan, depa tak siap homework!! buatla apa-apa pun kat depa ni!!" sir yg cengeng itu berkata..

"ohoohoho tak siap keja umah nooo..hang mai sini" saya dipanggil..
"ni la ketua yang tak siapkan keja ni.."


PIAPPP..PIAPPPPPPPPPPP!!!! (bunyikan sebanyak 5 kali yer)..adoiii, cuba anda bayangkan..saya orang pertama, cikgu Lan itu pun masih bersemangat lagi..sudah pastinya..ciuman pembaris besi sepanjang 50 cm itu adalah yang terhebat di awalnya..

Saya mengetap bibir..tidak mahu menangis!! Hati ini panas..saya lihat kawan-kawan yang lain mengadoi kesakitan serta diiringi tangisan manja..Saya geram, Saya cukup panas..

Sukar menerima dengan hati yang terbuka..setelah pulang ke rumah saya mengadu kepada mak yang sibuk memasak makanan tengahari..hehehehe untuk meraih sedikit perhatian..

"Mak tau dak?? tadi Sir Sharizan tu, suka-suka dia ja kata yah tak siap keja skolah yang dia bagi..pastu dia suruh Cikgu Lan tibai kami.."

"hmmm, siap ka tak" mak tak pandang pun saya..sedih =(

"satu ja tak siap..ada ka..dalam 100 soalan, soklan 59 ja yang dia nampak..soalan len tak tengok pun.."

"laa..tu maksudnya tak siap jugak!! 1 soalan pun, dikira tak jawab jugak la.." saya mencebik.

"kawan-kawan len lagilaa..ada yang tak buat langsung pun ada..benci laa camni"..saya protes!!

"Hmmm, kalau tak cukup sekupang, tak jadi seringgit..Kalau tak da 1.. tak da la 2, 3, 4..Kalau tak da 1 langkah..takkan ada langkah-langkah selepas tu.."balas mak..

Antara faham dan tidak..saya diamkan diri.. mengambil bekalan makanan yang disediakan emak serta mengatur langkah untuk ke kelas Fardu Ain..

Mak tidak menyebelahi saya!!! Hati saya sejuk kembali tanpa sebarang perasaan..Saya faham!!

Setentunya berita saya tidak menyiapkan kerja sekolah akan sampai kepada ayah, dek kerana Sir itu adalah kawan baik ayah..ohh tidak, saya akan dipaksa berhadapan dengan ayah petang nanti!!

Hmmm, saya senyum sendirian ketika memandu "WNC" untuk ke kelas..

Kadang-kala, sesuatu pengajaran datang hanya dengan sekelip mata untuk memberi peringatan tentang sesuatu..dan saya bersyukur dengan itu!!

Anda bagaimana??

:: Aku insan biasa ::

7 comments:

admin said...

Sir Sharizan tu baik kan...

Sebab apa saya cakap cm tu...sebab dia telah beri "pengajaran" yang awak ingat sampai bila2..best kan cg2...mereka dapat pahala mendidik... Xkan lenyap di ingatan begitujuga pahala yang mengalir....

Nur Hidayah Bt Abdullah said...

ahhh..baek la sgt (jwpn ketika darjah 6)slalu time buah cempedak, mesti slalu tya i, hidayah..bila nak bw buah cempedak..naseb baek la ayah i baek ng sir tue..

kalo x..

dah malas nk ckp ng dia..heehehe skrg dh ok dh.thousand thank 2 him..

quran.generation said...

Salam..lelaki yg 'puan hidayah' nampak kat trafik lite tu sir sharizan ka?

Nur Hidayah Bt Abdullah said...

hmmm...iras2 la ng Sir Sharizan tue, pakai spek, badan besau2 sket..sbb tue terimbau kenangan silam yg tragis tue =)

p/s : "puan Hidayah"??? mcm mn tau nieh???aisehhh..br ja nk keep it as a secret..=)

starsyeea said...

haha...puan ek? tolong la yah...

ermmm...betul tu, tarbiah ada di mana2...even dgn org yg kita tak suke pon...

Nur Hidayah Bt Abdullah said...

adoiyaiii..hehehe =)
bakal menjadi "IBU kepada Rumah Impian" Insyallah..doakan!!

鳳梨酥Blue said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社