CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, June 10, 2008

Normal @ Paranormal???

Lucu saya rasakan apabila terbaca akhbar Utusan Malaysia hari ini..Walaubagaimanapun Insyaallah dapat menjadi peringatan kepada diri saya juga. Tajuknya...

Arahan tutup lampu waktu rehat!!!

"SUNGKAI 15 Jun – Semua pihak berkuasa tempatan (PBT) dikehendaki memadamkan alat pendingin hawa dan lampu pejabat pada waktu rehat makan tengah hari bagi membantu kerajaan menangani masalah ekonomi akibat kenaikan harga minyak.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Chuan berkata, selain menjimatkan penggunaan elektrik pada waktu siang, PBT juga diingatkan supaya memastikan lampu jalan hanya dipasang pada waktu malam bagi mengelakkan pembaziran.

Pada masa yang sama, katanya, kementerian turut mengarahkan semua projek pengindahan kawasan PBT, termasuk pembinaan pintu gerbang yang tidak mendatangkan manfaat secara langsung kepada rakyat, dikurangkan.

“Kita harap PBT sentiasa mengamalkan sikap berjimat cermat dalam menggunakan alat elektrik seperti lampu jalan akan hanya dipasang pada masa tertentu manakala alat pendingin hawa ditetapkan pada satu suhu sahaja.

“Alat pendingin hawa perlu dipadamkan pada masa rehat tengah hari,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas mengadakan lawatan kerja ke Kampung Baru Sungkai di sini hari ini.

Menurut Ka Chuan, bagi memastikan rakyat dapat terus menikmati kemudahan asas yang sempurna, kerajaan akan meneruskan projek-projek penyelenggaraan jalan raya dan longkang di kawasan yang berisiko berlaku banjir dan kemalangan.

Untuk mengurangkan kos perbelanjaan PBT, beliau mengarahkan semua lawatan kerja ke luar negara dihentikan serta-merta manakala tiada jamuan besar-besaran diadakan bagi meraikan kakitangan yang bersara......"



Begitulah kita yang bergelar insan, sudah terhantuk barulah terngadah. Apabila berlaku satu kesusahan barulah beringat. Sedangkan mudah sahaja untuk melakukannya. Cuma perlukan sedikit tenaga (100 Joule pun rasanya tak sampai) untuk mengangkat jari untuk switch off. Itulah tabiat kita, namanya pun insan.. =)

Bila dah melambung bil atau menghadapi masalah, kepala mula ligat berfikir dan menuding jari ke arah yang lain sedangkan 4 jari menuju kepada
DIRI sendiri. Itulah insan.. sememangnya perlu terjadi sesuatu musibah baru beringat. Maka lahirlah pelbagai alternatif untuk mengurangkan tekanan situasi. Baguslah kerana berlakunya satu anjakan..

Exam?? Situasi yang hampir 95% berkaitan dengan tajuk juga.Biasalah..tak perlu saya ceritakan panjang-panjang (terkena batang hidung sendiri) kerana semua dah sedia maklum.. Itulah insan.. Kadangkala kita semua sudah maklum tetapi entahlah, kita sama-sama fikirlah yer..


p/s : Adakah sikap = Tabiat ???

2008 tahun untuk terus berusaha!!!

1 comments:

~*Nurul Fitrah*~ said...

hm..setuju.even bila guna laptop pon..kadang2 kita suke letak stanby mode..n mostly org yg kerja dekat pejabat jarang switch off their desktop..

but everything happen for reason..n i believe dats sume kenaikan ni ada hikmahnya juga..kita bljr untuk menghargai n the most important things is to protect our earth from global warming